Právě čtete první díl série odborných článků, které si kladou za cíl zmapovat dosud málo probádanou oblast korporátních her. Vzhledem k rozsáhlosti daného tématu se omezíme na hry odehrávající se kolem vývoje softvéru. Není pochyb, že i ostatní aspekty korporátního života mají své hry a zákonitosti, nicméně tyto už nespadají do rámce našeho bádání.
Rovněž je nutné upozornit, že celá problematika je velice provázaná a nelze tedy na jednotlivé hry pohlížet v izolaci. Takže i když zde budeme analyzovat jednotlivé hry, je nutné mít na paměti, že se odehrávají v rámci složitého korporátního života, kdy může být rozehráno mezi jednotlivými aktéry více her současně.
Rovněž musíme dopředu upozornit, že zde uvedený výčet her není vyčerpávající. Je rovněž možné, že jednotlivé hry mají v jednotlivých korporacích různé názvy a varianty a proto uvítáme jakoukoliv zpětnou vazbu od ctěných čtenářů, abychom mohli případné nedostatky doplnit.
Plechování prdele
Účel
Vytváření si krytí pro případ, že dojde k případným problémům a ke hře najdi viníka.
Jiný název
Krytí si zad
Typ
Obranná hra
Příklad
Odeslání emailu zúčastněným hráčům, že plánovaný postup hrozí problémem a že ho proto nedoporučujeme.
Motivace a použití
Plechování prdele je užitečná strategie pokud některý z protihráčů rozehraje hru najdi viníka. Pokud hráč před začátkem hledání viníka provedl plechování prdele, významně sníží pravděpodobnost, že hru najdi viníka prohraje. Plechování prdele je nutné provádět průběžně, kdykoliv hrozí hledání viníka. Tento fakt od hráče vyžaduje jistou předvídavost.
Zdůrazňujeme, že plechování prdele je nutné provádět před začátkem hledání viníka, pokusy o plechování prdele po zahájení hledání viníka jsou odsouzeny k neúspěchu.
V korporacích, kde není zvykem hrát hledání viníka, je obvykle zbytečné používat plechování prdele.
Možné protiútoky a obrana proti nim
popři fakta – pokud jsme plechování schopni doložit písemným důkazem, je protiútok hrou popři fakta obvykle neúčinný
nařčení z plechování prdele – plechování je možné kamuflovat upřímným zájmem o úspěch a s ním spojeným včasným varováním. V některých korporacích je plechování prdele natolik uznávanou hrou, že není potřeba ji kamuflovat.
Poznámky
Našemu kolektivu se nepodařilo najít původ malebného názvu této hry. Některé zdroje uvádějí, že je název vystihuje účinnost proti tomu, když vás chce někdo za něco …. kárat.
Interaguje s
najdi viníka, pošli mail, vytvoř zápis, přehoď ticket, založ ticket, popři fakta
Jeden z dalších názvů by mohlo být “Já to říkal” 🙂 Už se těším na další díl série 🙂
Proste klasicka CYA – http://en.wikipedia.org/wiki/Cover_your_ass
Jak kdybych to už někde slyšel, Lukáši… 🙂
Já osobně to momentálně vidím na “Jiný kraj, jiný mrav”, takže se v nejmenované firmě hrajeme úplně jiné hry… 😀
obranná technika proti útokům typu “princip padajícího h**na”
http://www.bosston.cz/strip/princip-padajiciho-hna#